Ida-Dahari_logo_horizental_grey

איך יראה מיתוג מעסיק אחרי משבר הקורונה ?

בצבא קוראים לזה גאוות יחידה , בעולם העסקים קוראים לזה "מיתוג מעסיק". אז למה המושג הזה עומד בראש סדר העניינים בכל פורום מש"א ומדוע הוא חשוב כל כך בימי משבר הקורונה ?

את המושג מיתוג מעסיק פגשתי כבר לפני כשנתיים בכנס שבו דיברו על האתגרים של ארגונים לגייס עובדים איכותיים , ובעיקר לשמר אותם לטווח ארוך. ככל ששוק העבודה הישראלי מתפתח , יותר ויותר חברות ענק פותחות מרכזי מחקר ופיתוח או סניפים אצלנו. גם חברות ההייטק הישראליות נמצאות בנסיקה והופכות אטרקטיביות יותר לשוק העולמי מה שהופך את משימת איתור וגיוס עובדים מוכשרים למאתגרת במיוחד , ועל אחת כמה וכמה המשימה של לשמר את אותם "מיוחדים" אצלכם בארגון. לאחרונה אני פוגשת לא מעט מנהלות מש"א וגיוס שמגלות כי גם בחברות היצרניות , התעשייה והפארמה יש קושי לגייס עובדים איכותיים שמעדיפים לעבוד בהייטק עם כל הפינוקים המתלווים אליו.

רגע נעשה סדר – מהו בעצם מיתוג מעסיק ?

מיתוג החברה הוא האופן והשפה שבה אנחנו פונים החוצה והדרך שבה המותג שלנו נתפס בעיני הלקוח. מיתוג מעסיק הוא האופן שבה אנחנו בחברה נתפסים פנימה לתוך הארגון , ע"י העובדים שלנו וע"י שוק העובדים בכלל. מיתוג מעסיק הם הערכים, החזון, השפה שהארגון מעונין להתנהל בו, הם האני מאמין שלפיו הוא מבקש מהעובדים שלו להתנהל החוצה. אלמנטים כמו תרבות שיח, תרומה לקהילה, שפה מדוברת, כבוד הדדי , סביבת עבודה , ובעצם כל מה שיוצר את התרבות הארגונית. אנחנו חיים בעידן שבו תחושת השייכות היא אחת החזקות והמשפיעות ביותר על חיבור של העובדים לחברה ולמטרותיה,רמת המעורבות ורמת הנאמנות שלהם, ומיתוג מעסיק נכון אמור לעשות בדיוק את זה.

אז איך יוצרים מיתוג מעסיק גבוה שימשוך עובדים וגם יגבש גאוות יחידה ?

הראשון כמובן הוא הגדרת התרבות הארגונית או "ספר מותג" הפנים ארגוני – מי אנחנו? מה הסיפור שלנו ? למה אנחנו מתחברים חברה? חשוב שכל הקונספט יחלחל גם למטה ולא רק ברמת ההנהלה , לכן מומלץ לשתף את העובדים כולם בתהליך ובעיקר בהחלטות ובתוצר. שיתוף במדיה – היום הרשתות החברתיות הן המלך החדש , ואם אנחנו רוצים להוציא את המסר שלנו החוצה צריך לשתף. השקעה בהון האנושי – בעצם במשאב הכי יקר לנו כמעסיק – העובדים הקיימים. פיתוח, הדרכות, קורסים שעוסקים בהתחדשות , אבל גם בהתפתחות שאיננה קשורה לעבודה עצמה. הון אנושי כשמו כן הוא – אנושי – ולכן השקעה בהתפתחות האישית של העובדים תורמת לפעמים יותר מאשר עוד קורס מקצועי. חברות שהשכילו לקחת את זה קדימה משקיעות בחוגים של בריאות, ספורט ותנועה ,אומנות והעצמה אישית.

מה לגבי סביבת העבודה ?

סביבת עבודה נעימה ומאפשרת היא אחד מהתחומים שהתפתחו הכי מהר בשנים האחרונות וכיום יש הבנה ברורה שמקום עבודה שנעים להגיע אליו ומעוצב יפה, הוא חלק בלתי נפרד ממיצוב החברה בעיני העובדים. הוכח במחקרים רבים שלחלל העבודה יש השפעה עצומה על איכות החיים ורמת הפרודוקטיביות של העובדים, ואף יותר מכך על רמת הנכונות של העובדים להישאר בעבודה ולא לעבוד מהבית. לא תמיד מדובר על האטרקציות (לא חייב מגלשה בין הקומות, וגם לא נדנדה בקפיטריה למרות שזה נחמד). ברב המקרים מדובר על איפיון מרחב העבודה, רמת הפרטיות , איך וכיצד נעשים מפגשים רוחביים בחברה , ואיך נראים החללים המשותפים כמו הקפיטריה למשל. חלל מושקע ומגוון מייצר גם תרבות ארגונית משותפת שמצטלמת טוב ומופצת ברשתות החברתיות ע"י העובדים עצמם.

זהו הכלי השיווקי הטוב ביותר שיכול להיות למעסיק – המלצה אותנטית של המשתמש (העובד) שאומר – תראו איזה כיף פה, כדאי לכם להצטרף אלינו. תכנון משרדים חכם מייצר עוגנים עיצוביים בחלל וסביבת העבודה , כאלו שמחזקים את ערכי הליבה של הארגון ומחלחלים פנימה לתרבות הארגונית ולצוותים. עולם העסקים המודרני מדבר על חווית משתמש ,ויש לכך שני צדדים – החוצה ללקוח – ופנימה לעובדים.

לסיום –

על אף שמשבר הקורונה הנוכחי מלמד אותנו שאפשר וניתן לקיים עסקים מרחוק ,עדיין ותמיד יהיה קיים הצורך של החברות לגייס ולקיים בסיס יציב של גרעין עובדים, נאמן ויחודי שמייצר את ה DNA של הארגון. בעולם החדש , שאחרי הקורונה , נגלה כנראה שחלק משוק העובדים יכולים ואפילו מעדיפים לעבוד כפרילנסרים , פחות להתחייב לחברה אחת ולהיות יותר דינמיים וחופשיים. בעול כזה האתגרים של המעסיקים לגייס עובדים יהיו כנראה הרבה יותר מאתגרים, ואולי בעצם לא ?! הכל עניין של פרספקטיבה חדשה ואיך נבחר לנהל את הצוות שתחתינו.

שתפו:

מאמרים אחרונים